Litt over 30 dager med digital markedsføring er avsluttet for en klient.
Sammen har vi lagd et litt annerledes «digitalt markedsføring- og bookingsystem» for selskapet.
Målet har vært å skape inntekt til selskapet, gjennom å få booket kvalifiserte kundemøter via annonsering på Facebook .Det er også den eneste form for markedsføring selskapet gjør .
Selskapet ønsker stort fokus på kvalitet over kvantitet på møtene, og vil heller ha færre og veldig kvalifiserte møter, enn mange og mindre kvalifiserte. Dette da selgerne sen tidligere har mye å gjøre, og selskapet opererer i en «høymargins bransje» med langvarige kunderelasjoner og prosesser. Grunnet tidspresset så vil de heller ikke følge opp leadsene via telefon, uten valgte å følge de opp gjennom eposter og selgende nyhetsbrev, som jeg hjulpet de med å lage.
Vi har derfor strukturert systemet etter selskapets ønsker, slik at det eneste tidsbruken for selgerne er å dykke opp på et pre-kvalifisert møte – booking, påminnelser, oppfølging og forberedende behovsanalyse gjøres automatisk. Systemet skal oppleves som veldig verdifullt både for kunde og selger. Møtene tilbys digitalt og fysisk etter hva kunden selv ønsker.
Tallene for selskapet er slik:
- 7900 kr i annonsekostnader
- 222 innledende e-poster sendte
- 182 nye e-post leads
- 4 gjennomførte kundemøter
- 3 kunde prosesser påbegynte
- Inntekt mellom 50.000-160.000 kr/år
Basert på estimat fra selgerne så kommer inntektene fra kundene ende opp på totalt ca. 100.000 kr/år, best case sier de er over 160.000 kr/år. Men som vi alle vet er gode selgere også som oftest optimister, så det kan godt tenkes det blir halvparten, dvs. 50.000 kr/år.
Uansett om man regner med inntekter på 50.000 kr/år, 100.000 kr/år eller 160.000 kr/år, så tror jeg de fleste vil synes det er en veldig hyggelig avkastning på de 7900 kr som blitt brukt på annonsering.
Vi har også stor margin hvis inntektene skulle bli betydelig mindre enn forventet, og det skal til en mindre katastrofe for at annonseringen skal ende opp med å være et tap for selskapet, og dette kun basert på inntekter år 1, kundene er som regel værende over flere år.
Avkastningen ender opp på mellom 5-20 ganger kostnad = 500- 2000% ROI*
*Avkastningen er kun basert på estimerte inntekter år 1 fra de kundeprosesser som blitt startet i perioden. Det er ikke medregnet noen inntekter/verdi på e-post leadsene eller i det at folk sett den digitale markedsføringen fra selskapet. De som eventuelt blir kunder og skaper inntekter ved senere tidspunkt, og den merkevare byggingen som kommer av at folk ser annonseringer, engasjerer med selskapet online og over tid blir førnøyde kunder som sprer merkevaren – er bonuser for selskapet.
Vinst for alle parter
Det absolutt viktigste for meg er at selskapet føler seg veldig happy med sine resultater. De liker at det ikke tar noen særlig tid for selgerne utover litt forberedelser pluss møte, og syns det er betryggende å få svart på hvitt hva markedsføringskostnadene brukes til og skaper.
Tilbakemeldinger fra selskapets kunder og leads er at de får en masse verdi fra selskapet, før de selve velger å ta neste steg og booke et møte med selskapet, og det oppleves som en veldig behagelig måte å bli følgt opp på.
Personlig syns jeg at: når begge parter i samarbeidet er fornøyde, får verdifulle resultater, og tjener penger sammen – er ting som de skal være, og det er gøy å jobbe sammen. Når tilbakemeldinger fra kunder også er positive, gir det også en bekreftelse på at vi gjør noe veldig riktig.
Hva trenger du for å skape et eget slikt system?
- En hjemmeside(domene) for bedriften
- Facebook: Konto for bedriften, Business manager, annonsebudsjett og annonser(tekst + video/bilde), pixel på hjemmesiden din for å lese av kundeadferd og resultater,
- Ett system for å la kundene selve booke møter, helst integrert mot ditt vanlige kalender system slik at du slipper å holde koll på begge, med utsendelse av invitasjon til kunden, og helst med mulighet å sende påminnelse via epost og sms,
- Digitalt mötesystem, slik at du kan avholde digitale möter, helst integrert mot kalender så kundene får link direkte sammen med booking
- Epost system for å håndtere leads, sende ut förstegangsepost og kunne fölge opp epostleadsene over tid
- Verdi å gi kunden: For å få gode resultater fra markedsföringen trenger du å spesifisere nöyaktigt hva du gir av verdi til dine kunder, slik at du kan lage en röd tråd gjenom markedsföringen, hvor kundene gjennom hele sin reise föler at de får verdi og önsker å gå videre med din bedrift,
- Et system eller en måte å få kvalifisert kundene för möte, slik at du vet at du ikke kaster bort tiden til deg og kunden ved å avholde möte. Neste nivå er å også få lagd en behovsanalyse av kunde för möte, slik at du allerede för möte kan tenke på hvordan bedriften kan hjelpe til å gi verdi til kunden.
- Helst et overodnet systematisk tenk som gjör at disse systeme virker automatisk sammen, slik at alt dette gjöres per automatik uten ekstra tidsbruk, på en oversiktlig måte for deg.
Hvis du önsker å få fullstendig hjelp å sette opp og fölge opp, et slikt system for din bedrift så har jeg gode nyheter.
Plass for ny klient/er, noe for deg og din bedrift?
Jeg har tid til å kunne jobbe sammen med i hvert fall en ny klient.
Bedriftens størrelse eller bransje har som utgangspunkt ikke noen betydning, så lenge forutsetningene nedenfor er på plass. Du som klient kan være alt ifra en selvstendig coach, et middelstort salgsfirma eller en svær industrikonsern.
Forutsetninger for at jeg skal ha mulighet å hjelpe til er som følgende.
Din bedrift:
- Skaper inntekter gjennom leads, samt digitale og/eller fysiske møter (og ønsker flere selvfølgelig)
- Har en god margin og budsjett som gir rom for annonsering/markedsføringskostnader
- Har et par timer i uken for å gjøre dette til en suksess
- Tenker langsiktig, er positiv, løsningsorientert, og enkel å jobbe sammen med.
(Du må også regne med å korrekturlese litt: min norsk gir som oftest rom for forbedringer, er opprinnelig fra Sverige)
Så hvis bedriften din passer inn, syns måten jeg jobber på høres fornuftig ut, og kunne vært interessert i å skape et lignende markedsføringssystem, book en uforpliktende samtale nedenfor, så finner vi sammen ut hvis det blir god verdiskapning for begge parter.